• Home
  • Onze school Onze school
    • Missie en visie
    • Team
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouders
    • Onze partners
    • Leerlingenraad
  • Informatie Informatie
    • Schoolgids
    • Schoolplan
    • Vakanties - Schooltijden - Roosters
    • Verlofaanvraag
    • (Beleids)documenten
    • Overblijven
    • Brabants Verkeersveiligheids Label
    • Ateliers
    • Leerlingondersteuning
    • Schoolontwikkeling
    • Schoolregels - Informatiekaarten - Pestprotocol/Fides
  • Nieuwe ouders
  • Contact Contact
    • Privacyverklaring
Missie en Visie
Informatie over de groepen
Schoolontwikkeling
Nieuwe ouders

Nieuwste ontwikkeling schooljaar 2020 - 2021

Samen bouwen aan Zelfvertrouwen.

Waarom Fides:

Het aanleren van Sociale Vaardigheden en werken aan Sociaal-Emotionele ontwikkeling van kinderen is iets wat je niet precies in een methode kunt vangen én ook niet een vaste plek kunt geven in het lesrooster. Sociale Vaardigheden/Sociaal Emotionele Ontwikkeling is iets wat alle dagen én ieder moment een rol speelt. Fides is dan ook niet een methode maar een werkwijze die op elk moment van de dag ingezet kan worden. We spreken met z’n allen dezelfde (Fides-)taal: leerlingen, leerkrachten én ouders.

Bovenstaande is voor ons de reden geweest om te kiezen voor Fides. 'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-werkwijze wil via praktische en zichtbare symbolen inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. De werkwijze is ontwikkeld door Henk en Ingrid de Visser.

Basisschool de Vest en Fides: Het team heeft in een teamcursus geleerd over en gewerkt met Fides, onder leiding van Henk de Visser. Het team werd zo vertrouwd gemaakt met de werkwijze en symbolen van Fides.

Onze school ontvangt in april 2021 het Fides-certificaat.  Om de twee jaar wordt gecontroleerd of de school zich nog steeds houdt aan de gemaakte afspraken.

Afspraken om dit een levend systeem te maken komen hier op de website te staan.

 

MINDSET

Onder begeleiding van een deskundige vanuit het centrum passend onderwijs laten wij ons coachen op het gebied van een groeiende mindset. Dit past bij onze visie van samen leren, samen werken, samen leven. Elke dag een stapje beter worden in verbinding met elkaar. Dit is ook wat we de kinderen mee willen geven in hun leven. Zo kunnen zij in een steeds veranderende wereld zichzelf continu staande houden en zorgen voor een goede balans in zichzelf. Wij willen de kinderen het verschil leren tussen spanning en ontspanning en tussen "ik kan het toch niet" en "ik kan het NOG niet". Als je plezier in leren hebt en houdt leer je voor je leven. 

 

 

MATH ( EXOVA)

De rekenmethodiek MATH speelt expliciet in op de vraag vanuit het veld om ‘het leren’ anders te organiseren met een duidelijke rol voor onderzoekend en ontdekkend leren, de inzet van ICT en de 21st century skills. Dit om passend onderwijs een betere invulling te geven vanuit de ontwikkelingsbehoefte van de leerling.

Een complete leerlijn logisch-mathematische ontwikkeling, beginnend vanaf ca. 3 jaar uitlopend tot leerdoelen behorend bij referentieniveau 2F.

Op ieder moment in het jaar kunt u naar MATH overstappen, ook tijdens het schooljaar. EXOVA stelt samen met u een implementatietraject op dat het best aansluit op de aard van uw school en uw team. Dit hebben wij gedaan bij de start van schooljaar 18-19 nav een diepte analyse van de citotoetsen.

Inhoud

De rekenmethodiek bevat:

Een complete leerlijn logisch-mathematische ontwikkeling, beginnend vanaf ca. 3 jaar.

Een uitwerking van alle leerdoelen in relatie naar kerndoelen, referentieniveaus en CITO.

De Ontdekhoek Rekenen: concrete materialen en spellen die ingezet kunnen worden voor het organiseren van leeractiviteiten en die het inzicht bevorderen.

Een digitaal coaching-gedeelte dat de leerkracht de mogelijkheid biedt rapportages op maat te maken.

Een korte handleiding voor de leerkracht met daarin didactische en organisatorische aanwijzingen voor het starten met MATH. Denk hierbij aan een beschrijving van de rollen van de leerkracht (coach, friendly mediator en teacher), integratie van Leren Leren-principes in rekenen/wiskunde, etc.

Overzicht leerlijn

Een digitale werkomgeving voor de leerlingen met daarin:

instructiefilmpjes en animaties;

leerdoelen verdeeld over domeinen en levels (A t/m I). Levels A en B bevatten ‘voorschoolse’ leerdoelen; levels H en I bevatten al enkele onderdelen uit het VO-programma;

oefenmateriaal (zowel digitaal als op papier) voor alle typen sommen, inclusief cijferen en verhaalsommen (conform CITO opgaven);

digitale games;

ideeën voor concrete leeractiviteiten op het gebied van rekenen (MATH Magic);

een link naar Khan Academy voor extra uitleg en verdieping (www.khanacademy.nl);

overzicht van behaalde leerdoelen (portfolio).

Ateliers

Brabants Verkeersveiligheids Label

Onderdeel van KempenKind

Ons Team

Contact

Hofveld 4, 5528AV Hoogeloon
0497-681273
info@bsdevest.nl
Directeur: Miranda de Graauw

Miranda de Graauw

Algemeen

© 2018, Onderwijsstichting KempenKind

Disclaimer
Privacy & Cookies

  • Cookie settings

Powered by Social Schools